RECEPTEN

zaterdag 5 november 2011

Donuts


Morgen is het insha Allah offerfeest. Ik heb vandaag een paar cakjes gebakken en ik heb donuts gemaakt. Deze donuts waren heel lekker en zacht. Dit recept is van Dina. Dank je wel Dina voor het plaatsen van het recept op marokko.nl. Ik heb het recept wel een beetje aangepast :)

De donuts krijg je rond middel van een klein beker te gebruiken en een kleine dopje.

Benodigdheden:
3 eieren
3 volle el boter
2 vanille suiker
1 blokje gist (1,5 zakje instant gist)
snufje zout/ of 1 theelepel 
1 tl suiker (Als je van zoet houd meer suiker. Ik ga geen siroop erover doen dus heb ik 3 el suiker erbij gedaan)
2 grote glazen melk of 400 ml lauwe melk
Ongeveer 1 kg bloem

Bereiding:
Meng met je handen eieren, boter, vanille suiker, suiker, blokje gist en lauwe melk.
Je doet er dan elke keer bloem bij tusendoor doe je er ook zout bij.
Het kan zijn dat er een heel klein beetje bloem over blijft.
Het moet een soepele deeg zijn net als brood of zelf iets soepeler.
Je moet het niet te veel kneden. Kneed het tot alles goed opgenomen is en dan laten rijzen voor 

ongeveer 30 minuten of totdat het deeg verdubbeld is. Bestuif de aanrecht met meel en rol het deeg uit. Ongeveer 1 cm dik. Snij rondjes uit met de beker en maak gaatje in het midden met een dop. Laat het dan weer 30 minuten rijzen op bakpapier zodat het niet plakt.

Je gaat ze nu bakken in olie op hoog vuur. Het bakt heel snel. Je laat ze dan afkoelen en dan kan je ze in chocoladeglazuur dopen.

Ik heb hier poedersuiker overheen gedaan en chocolade pasta gesmolten en ook eroverheen gedaan.

Je kan ook van te voren een siroop maken en daar moet je de donut heet in dopen .
Als je geen siroop of chocolade gebruikt dan moet je wel 3 eetlepels suiker in doen want anders is het niet zoet, maar het lekkerst is met siroop.

recept van siroop:
2 glazen suiker
1 glas water
1 eetlepel honing

ongeveer een kwartier laten koken op laag vuur.

Ik wens jullie voor morgen Eid Mubarak en heell veel plezier :)

Moge Allah (SWT) op deze gezegende dag al jouw dromen laten uitkomen.
Moge Allah (SWT) op deze mooie dag al jouw dierbaren bij elkaar laten komen.
Moge Allah (SWT) op deze heilige dag ervoor zorgen dat alle problemen worden vergeten.
Moge Allah (SWT) op deze vredelievende dag al jouw zondes vergeven.

21 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit! Jij ook alvast een hele fijne eid toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I have a message over at ireminisces for you all, my latest bloglet "Sunnats Of Eid Ul Adha" feel free to comment and follow

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oehhh ziet er heerlijk uit! Bsaha en nog een Eid Mabrouk geweest...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jou gerechten zien er ook allemaal heerlijk uit Chidaatje. Ik kan alleen niet op jou blog reageren omdat ik me neit kan aanmelden via googleaccount xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahah ik had dit niet meer gelezen gelukkig dat ik je op m.nl 'tegenkwam' xx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hey lieverd,
    Wat bedoel je eigenlijk met "3 volle el boter"?
    moet ik de boter eerst smelten en dat 3 lepels wat nemen of ...
    ???

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze ga ik morgen maken In SHa Allaah ziet er super lekker uit, en makkelijk te bereiden, Baraka Allaahu Fiek voor het recept te delen, <3

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik minder wil maken, kan ik dan alles halveren? Of moet ik mij echt strikt aan dit recept houden. Gr. Nassira

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ziet er echt heel lekker uit

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb ze gemaakt en ze zijn heerlijk luchtig, alleen moet je meer suiker nemen i.p.v. 3 eetlepels. Ze zijn net niet zoet genoeg. Ik heb namelijk geen chocoladepasta erop gedaan en ook geen siroop alleen poedersuiker.
    Bedankt, weer een recept die ik ga toevoegen aan mijn favorieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben nu bezig met dit recept, heb het deeg gekneed en het is nu aan het rijzen.. Vrij plakkerig, ik hoop dat het lukt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ja hoor! het is gelukt! Mooi luchtig zijn ze geworden. Ik heb het recept gehalveerd en ik deed 3 eetlepels suiker. Maar dat was nog steeds te weinig. In het vervolg neem ik een theeglas suiker.

      Bedankt voor het recept!

      Verwijderen
  12. Aah ben blij dat het is gelukt, sorry voor late reactie 😉

    BeantwoordenVerwijderen