RECEPTEN

vrijdag 15 juli 2011

Couscous


Het was heel lang geleden dat ik couscous op had. Ik had het nog nooit gemaakt, omdat mijn man er niet zo van houd, dus we aten het alleen maar als iemand anders het gemaakt had :D. Nu wonen we naast een kennis van ons en ze kan hele lekkere couscous maken. Er zouden wat vrienden van m'n man langskomen, dus vroeg ik aan m'n kennis of we samen couscous gingen maken. En dat vond ze wel goed.

1 grote blik kikkererwten
3 koolrabi
1 kg witte kool
4 grote wortels
3 aubergine
3 courgette
2 kippen
1 kg couscous
2 el tomatenpuree
1 tl paprikapoeder, gember, komijn
half tl peper
zakje safraan
paar takjes fijngesneden koriander
zout naar smaak
(we waren pompoen vergeten, maar dat doen we er ook meestal bij)

Bereiding:
Doe de stukken kip in een grote pan en doe daar de ui en tomatenpuree erbij. Roer het even om en doe daarna de kruiden erbij.

Laat het voor een minuut of 10 pruttelen. Doe er dan ruim water bij. Het water moet nog boven de kip uitkomen. Laat het dan koken tot de kip gaar is. Haal de kip dan uit de pan en bedek het met aluminiumfolie, zodat de kip warm blijft. We koken de kip en groentes niet samen, zodat niet alles doorelkaar gaat als je het uit de pan moet halen.

Nu doe je de groentes in de pan. je legt de groentes op volgende volgorde in de pan. Wortels, koolrabi, , aubergine, courgette en witte kool. Kook het tot de groentes gaar zijn. Ondertussen doe je in ee klein pannetje de kikkererwten aan de kook brengen met een beetje zout. Als de kikkererwten gaar zijn doe je het water weg gieten en doe je er een beetje saus uit de groentepan erbij en kook je het nog even voor 5 minuten.

De couscous word 5x gestoomt. Je doet eerst alle couscous in een grote kom. Je doet er een scheut olie of boter bij wat zout en lauwarm water. Je gaat dan alles mengen. Je doet in de onderste deel van de couscouspan water en breng je het aan de kook. In de bovenste deel doe je de helft van de couscous erin. Laat je het voor ongeveer 10 minuten stomen en dan doe je het in een andere kom.

De andere helft van de couscous doe je weer in de bovenste deel. En laat je het weer stomen. De couscous wat gestoomd is doe je met een lepel of vork beetje uit elkaar en doe je wat water erbij en ga je het met je handen beetje uitelkaar doen, zodat het niet gaat plakken.

Doe de couscous wat aan het stomen is weer in een kom doen en doe de andere helft weer in de bovenste deel van de couscouspan en zo ga je door tot je de couscous 4 of 5x hebt gestoomd. Elke keer als je de couscous uit de pan haalt beetje water erover en met je handen of met een vork door de couscous gaan, zodat de couscous niet aanelkaar gaat plakken. Als de couscous gaar is alleen door de couscous gaan maar geen water meer erbij doen.

Je kan ook couscous met lamsvlees of kalfsvlees maken :)

5 opmerkingen:

  1. cous cous vind ik heerlijk!!!! heb het een paar keer gegeten en eet het met liefde helemaal op

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Salam lief, haha jij en ik hebben dan hetzelfde probleem. Mijn man vindt couscous ook niet zo lekker op deze manier, maar ik wil het wel een keer gemaakt hebben... Couscous met melk maak ik weleens als tussendoortje voor mezelf, dus het stomen heb ik vaker gedaan. Thanks voor het recept, ik neem dit mee in mijn receptenboek :D x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. As salamoe alaikoem,

    Ziet er lekker uit masha Allah, er staat alleen niet bij welke kruiden je er allemaal in hebt gedaan..zou je dat er nog bij willen zetten..

    Wassalaam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wa 3laikom sallaam, Helemaal vergeten erbij te zetten. Insha Allah van de week ga ik het erbij zetten.

    BeantwoordenVerwijderen